Приветствую, мои друзья. Я рада, что вы всётаки пришли сюда, ко мне.
Болталка
Сообщений 1 страница 30 из 103
Поделиться22007-12-19 19:58:23
Привееееет!
Поделиться32007-12-19 21:17:24
Ну что ж, потрындим немного. Мне поразвлекать иль меня поразвлекают?
Поделиться42007-12-19 21:26:45
Ладно, у меня просьбочка будет: кто-нибудь может уменьшить до требуемых размеров вот эту авку:
Поделиться62007-12-20 18:30:52
Взагалі, точка зору самої людини суттєво залежить від тих антиномії, що їх в процесі соціалізації пропонує людині суспільство і які вона приймає як імперативи та точки відліку.
Тому, потрапивши у світ людина намагається виокремитись як дух, що керується цими антиноміями з природи. Людина починає ставити питання: „Чому взагалі є світ, чому і у який спосіб є „Я”?” [27, 187]. Тому людина намагається само реалізувати своє життя, тобто створити загальний і неповторний для природи стиль буття використовуючи ці антиномії. Тому декаданс може також розглядатись з точки зору особливостей сприйняття цих антиномій:
Поделиться72007-12-20 18:31:32
– людське та тварне: розглядаючи ці особливості намагаються застосувати критерії розумності та нерозумності, розважливості та агресивності, цінності та інстинкту, тощо;
– природне та культурне: тут у конфлікті перебувають уявлення про „природну людину” з заданими від народження абсолютними правилами, що забезпечують їй життя, та переконанням про те, що сама культура є системою організації та розвитку людини, включаючи її способи взаємодії з природою, між особистісного спілкування та духовного виховання;
– духовне та тілесне: йдеться про суперечливі моменти, стосовно сутності людської природи – чи носить вона суто духовний, чи матеріальний характер;
Поделиться82007-12-20 18:31:48
– божественне і людське: людина з одного боку, має гостро виражене почуття свободи, знає про добро і зло, їй відома любов та справедливість, знання вищих цінностей, бажання святості, а з іншого – вона вдається до обману, зради, насилля, вбивства, руйнації. У взаємозалежності і боротьбі між життям та смертю, людина здатна не лише потерпати від власної конечності, а й проголошує про смерть богів.
Таким чином, ми можемо визначити, що джерелом декадансу є різні уявлення людини про саму себе, виражені через певні фундаментальні антиномії, а точніше через відношення до них, що створює канву ціннісного відношення до світу і таким чином приводить до артикулювання відповідної позиції у культурному житті як власного „Я”, так і суспільства.
Людина завжди перебуває у процесі вибору. Приміряється до цих, або інших культурних стратегії, зауважуючи на тих, чи інших культурних домінантах. На шляху такого становлення, вона, як істота недосконала, може помилятись, тобто реалізовує стратегії, які можуть загрожувати її власному становленню як особистості, життю в суспільстві, комунікації, та, нарешті, власне її існуванню, на чому ми наголошували на початку нашої роботи.
Поделиться92007-12-20 18:32:02
Тобто ми можемо визначити як би два виміри декадансу: екзистенцій ний, тобто такий, що проявляється як запит щодо природних та суспільних „ні, не можна”, пошук свободи, та тотально-руйнівний, що полягає у шляхові тотального руйнування Іншого, чи самознищенні. Однак, ми маємо наголосити, що „нормальна свідомість з радістю вітає ... творчу позитивність; і насправді, туга з приводу створення нового буквально протиприродня” [13, 177].
Процес декадансного становлення багато аспектний, але до його основних аспектів можна віднести волю до влади, іронію, інтелектуальну провокацію, утопію, зведення дійсності до профанного, редукування дійсності, що буде особливо підкреслено щодо концепції Гуссерля та проявів декадансу в ній, бунту, гри, та усвідомлення абсурду.
Поделиться102007-12-20 18:32:47
Процес декадансного становлення не може обійтися без владного аспекту. Його діалектична суперечка показує протистояння сил, які перебувають у постійному змаганні. Та ми звикли мати справу з владою як феноменом, який розкриває домінування однієї позиції над іншою. Нам видається, що таке визначення влади є наслідком більш складного й не завжди однозначного змагання. Подекуди, владу можна розглядати як механізм накопичення сил, який викликає зацікавленість з огляду на власне подальше застосування. У цьому разі, владу ще не можна однозначно кваліфікувати. Вона розкривається під кутом зору своєї потенційної здатності до прояву.
Поделиться112007-12-20 18:33:41
Незважаючи на те, що декаданс вписаний у контекст історії, його суб'єкти подекуди здійснюють метаісторичні спроби, результатом яких є позиція, за якою відбувається вивищення над історичним процесом, з метою оглянути дійсність поглядом "згори". Це позиція іронічного суб'єкта, а сам спосіб міг би називатись іронією, чи, точніше, песимістичною іронією. Для такого суб'єкта наявний стан речей видається недосконалим, тобто таким, що втратив свою законність. За визначенням К'єркегора, іронія – це "нескінченне заперечення, оскільки вона заперечує не просто той чи інший феномен; вона – абсолютне заперечення оскільки вона заперечує в силу певного неіснуючого Вищого" [17, 178]. Песимістична іронія нічого не стверджує, оскільки царина стверджувального лежить поза нею.
Поделиться122007-12-20 18:33:51
Важливого значення в нігілізмі набуває момент випробування, яке стосується не лише усталених цінностей, але й очікуваних результатів нігілістичної дії. Цю характеристику нігілізму можна назвати інтелектуальною провокацією. Остання має мало спільного з провокаціями, які здійснюються заради поширення нестабільності та анархічно-вибухової ситуації. Це своєрідне інтелектуальне збурення, покликане спричинити шоковий стан на рівні думок та ідей. Провокаційна ідея виражається як ледь не парадоксальна чи суперечлива позиція, що викликає шалений спротив у повсякденній думці. Тому інтелектуальна провокація існує завжди на межі і постійно висунута у царину майже неможливого. Остання риса засвідчує й небезпечну ситуацію, коли замість множини контекстів, які зачіпає провокаційна ідея, обирається лише один. Так сталося з філософією Ніцше, яку довгий час пов'язували з ідеологією нацизму. Але навіть антиморалізм Ніцше – це спроба жити за умов, які досі вважилися неможливими. Інтелектуальна провокація не є новим явищем. Так, відома позиція Тертулліана, яку часто виражають тезою “Credo qua absurdum est” – "вірую, позаяк абсурдно", вже містить в собі означену напругу провокації. У цьому вислові віра випробовується абсурдом та критерієм можливості. Крім того, буддійський вислів "якщо побачиш Будду – вбий його" містить подібну провокацію. Тут йдеться, передовсім, про унікальність кожної істоти, яка навіть у прагненні досягнути природи Будди повинна вважати її постійним орієнтиром.
Поделиться132007-12-20 18:34:06
Особливим чином декаданс переймається ідеєю утопії. Як відомо, з грецької утопія перекладається як "не-місце". Тому декаданс, з одного боку, постійно прагне того стану, який являв би постійне націлювання на недосяжний ідеал. Так, на шляху до утопічного ідеалу можуть виникати ситуативні, часом цілком конкретні цілі, що здатні підтримувати й тоталітарні утворення. Але, з іншого боку, декаданс, завдяки внутрішньому діалектичному струменеві, виступає великим руйнівником утопій. Він не може стерпіти не просто самого прагнення недосяжності, але викриває владний шар утопізму, що прикривається великими цілями заради панування. Дивним чином декаданс поєднує утопізм та антиутопізм як систему боротьби протилежних сил.
Поделиться142007-12-20 18:34:15
Декадансу також притаманний спосіб актуалізації того, що перебуває за межами культурного осереддя. Ця підвищена зацікавленість до так званої "профанної зони" оформлюється у вигляді зведення дійсності до профанного, коли мізерне, нікчемне, майже огидне, чи таке, від чого відвертають очі, подається як варте уваги.
Досить часто декаданс проявляє недовіру до існуючого сенсу речей, показує сумнів щодо визначальних засад буття. Свідомий того, що дійсність спотворена цими наявностями, суб'єкт дії намагається викрити такого роду ошуканство, зірвати всі омани й чинить збурення з наміром бунту, у шквалі якого здійснюється певне випробування значущих для людини реалій буття.
Здатність людини самореалізовуватися виражається в особливому способі діяльності, позбавленої безпосередньої практичної доцільності, Що називається грою. Згідно з уявленням про гру, що належить ще Платону, розрізняється "вільна гра" та "гра за правилами". Декадансні прояви підпадають під визначення гри як особливого антидогматичного способу світорозуміння. Таким чином, це – вільна гра, що є формою існування людської свободи як не доведеного до кінця процесу. Причому вона розуміється не в продуктивному плані, а зводиться до того свого різновиду, коли її можна розглядати як символічне позначення буття над прірвою. Це буття, яке можна пережити тільки в ігрових обставинах. Саме тут вільно проявляються всі ті ознаки гри, що їх виділяв у своїй праці “Homo ludens” Й. Хейзінга:
Поделиться152007-12-20 18:34:25
– перша ознака гри: гра вільна, вона є свобода;
– друга ознака гри: гра не є „буденне”, „реальне” життя. „Це вихід з такого життя в скороминущу сферу діяльності з її власним устремлінням” [51, 27]. Всяка гра здатна у всі часи повністю захоплювати тих, хто в ній бере участь. Зіставлення „гра – серйозність” завжди підвладне коливанням. Недооцінка гри межує з переоцінкою серйозності. Гра обертається серйозністю і серйозність – грою. Гра здатна сягати до висот прекрасного і священного, залишаючи серйозність далеко позаду. Таким чином, за допомогою гри людина створює свій особливий світ, в якому вона здатна сама для себе визначати устремління, за для яких вона проводить цю діяльність;
– третя ознака гри в тому, що гра, як діяльність, що перериває „буденне” життя, стоїть зовні процесу простого задоволення потреб;
– четверта її основна ознака – замкненість у часі та просторі. Гра починається і у певний проміжок часу, у певному місці закінчується, але вона не зникає, вона залишається у пам’яті, як духовна цінність, може бути передана від однієї людини до іншої і, звичайно ж, може мати повторення;
– п’ята її ознака – це те, що всередині гри панує властивий для неї певний порядок. Гра встановлює його, чи, за висловом Й. Хейзінги: „Гра є порядок” [51, 29];
– слід звернути особливу увагу на шосту ознаку гри: в кожній грі свої правила. Ними визначається, що саме повинне мати силу у виділеному грою тимчасовому світі. Правила гри безперечні і обов'язкові, сумнів в них на має сенсу. По відношенню до правил гри будь-який скептицизм є недоречним. В усякому разі, основа для визначення цих правил задається тут як щось непорушне. Варто лише відійти від правил, і світ гри негайно ж руйнується. Ніякої гри більше немає.
Поделиться162007-12-20 18:34:44
Що стосується етики гри, то за думкою Й. Хейзінги: „Чим більше ми намагаємося відмежувати ігрові форми від інших споріднених їм форм в нашому житті, тим більш очевидною стає їх самостійність. І ми можемо піти ще далі в цьому виділенні гри з сфери основних категоріальних протилежностей. Якщо гра лежить зовні розрізнення мудрість – безглуздя, то вона в тому ж ступені знаходиться і зовні зіставлення правда – неправда. А також і зовні пари добро і зло. Гра сама по собі й належить до діяльності духу, не причетна моралі, в ній немає ні доброчесності, ні гріха” [51, 26]. Тому гра – це одне з найкращих місць виразу саме декадансної думки. Тобто тут ігровий елемент виражає здатність до творчого пошуку, спроможного розвіяти всі стереотипи, створюючи імовірнісні моделі дослідження.
Поделиться172007-12-20 18:34:53
У декадансному відношенні до світу також часто звучить мотив ворожості світу відносно людини. Така ситуація пояснюється відсутністю смислу у світі та відчуженості людини від нього. Однак, у рамках декадансної абсурдності світу людина не тільки відчужує себе від світу і світ від себе. Відповідно до розглянутих нами вище антономічних співвідношень, ми можемо визначити, що цим людина відчужує себе від себе.
Абсурдність декадансу тісно переплетена з ігровим фактором. Саме гра володіє здатністю створювати можливі світи, що є предметом великої уваги декадента. Тому декадансний абсурд виступає не тільки як песимістичне переживання відчуженості з світу і від самого себе, а й можливість ігрового конструювання нової ідентичності: нового себе та відповідно до цього, нового світу.
Античність є першим коренем, де пов'язалися аспекти входження людини до кола західноєвропейської культури й започаткували споріднений континуум її історичної спільності. Та одразу ж варто зазначити, що антична людина ще не є вільною духовною індивідуальністю, що позначена унікальністю існування. Ще не є вона соціальною чи історичною істотою. Вона – природна особистість. Всі ознаки людини тут носять соматично-речовинний характер, адже вона розумілася як прояв природи або еманація чуттєво-матеріального космосу. Навіть душа уявлялася їй максимально наближеною до навколишнього матеріального світу. Ця природна чи тілесна особистість не відчуває власної цінності, неповторності й свободи і сприймає себе як річ, хоча й живу, а тому розбудовує власне життя спираючись на речовинне використання оточення [21, 277-302].
Поделиться182007-12-20 18:35:05
Ще від свого зародження антична філософія вказує на розрізнення між природними здатностями людини та її вихованням. Це випливало з постійного непокоєння, а інколи навіть і невдоволеності тим станом речей, який позначався відходом від замилування красою космосу. "Звичайне уявлення про оптимізм греків, – зауважує О. Лосєв, – що жили під благословенним південним небом і насолоджувалися радістю безпосереднього благоговіння перед обожненою природою, – цю думку треба відкинути раз і назавжди. Народ, що мав такі містерії, як елевсинські, такі рєлігійно-моральні союзи, як піфагорійський, такі трагедії як Есхіла, Софокла та Евріпіда, – не міг бути виключно оптимістичним. Греки – глибокі песимісти, антиномісти, релятивісти. І це було у них з перших кроків філософії" [22, 792-793].
Поделиться192007-12-20 18:35:18
Ф. Ніцше наголошував: "Людина доби розкладу, яка змішує раси без усілякого відбору, людина, котра отримала внаслідок цього досить різноманітний спадок, тобто протилежні й часто виключно протилежні інстинкти та ціннісні норми речей, що борються один з одним і рідко заспокоюються, – така людина пізніх культур й заломлених променів стає слабшою: найголовніше прагнення її схиляється до того, аби нарешті скінчилася війна, яку вона собою виражає. У дусі заспокійливого (наприклад, епікурейського чи християнського) бальзаму й заспокійливого образу думок, щастя уявляється їй переважно як щастя заспокоєння, безпристрасності, ситості, кінцевої єдності, як "субота субот"..." [28, 317-318].
Поделиться202007-12-20 18:35:28
Давньогрецька софістика, що стала своєрідною епохою просвітництва, змістила акценти філософської думки з проблематики космосу на проблему людини. Найсуттєвішими рисами софістики були скептицизм, а також гносеологічний та етичний суб'єктивізм. Головною ж її особливістю, яка, власне, й спричинила анархічні вияви, стало надмірне загострення попереднього песимізму та скептицизму. Останній проявлявся ще в натуралістичний період грецької філософії.
Так, Анаксімандр мислить процес буття як постійне творення та руйнування. У піфагорійській традиції ми стикаємось з безперервним коловоротом метемпсихозу, де тіло мислиться як могила душі. У світоспогляданні Геракліта зустрічаємо трагічний образ вогню, завдяки якому все виникає та перегорає у всесвітній пожежі. Все це – споглядання з жахом у серці неодмінної загибелі індивідуальної речі, що не могло не привести до зародків протодекадансу. Коли ми візьмемо до уваги ці та подібні позиції давньогрецької філософії, нам стане зрозумілим, що усі найглибші переживання та суперечності людського життя могли постати у софістиці відверто, але не могло обійтися й без перебільшення.
Поделиться212007-12-20 18:35:42
Одним з перших софістів, у якого зв'язок з попередньою традицією відчувається найсильніше, був Протагор. Його скептично-песимістичний світогляд базується на положеннях, що людина – це міра всіх речей, а людська сутність існує не за природними чинниками, а встановленими. Це вчення мусило усунути об'єктивний критерій аргументації й на його місце встановити "людиномірний", адже справою мудреця не є лише адекватне відтворення дійсності, але й її перетворення. Здатність, що набувалася у спробах обґрунтування тієї чи іншої думки, ще не означала свавільного руйнування істини. Проте така позиція не могла не спричинити висновків про загальну відносність будь-якої думки, де стирається абсолютний сенс істини та життєвих цінностей. Мудрість, зрозуміла у такий спосіб, є здатністю пошуку всього прийнятного й найкориснішого, що могло б послугувати людині. "Про богів я не можу знати є вони чи немає, оскільки сила силенна всього стоїть на заваді такого знання, – і питання темне й людське життя замале" [11, 348].
Поделиться222007-12-20 18:35:55
Софістична думка, простуючи від логічного спростування умовностей життя, конституйованих "законом", доходила до критики насильницьких зазіхань "закону". У своїй послідовній критиці "закону" вона могла скінчитись лише відкиданням усіляких встановлень.
Тему справедливості обстоює софіст Фрасімах. Вона постає у нього як "те, що корисно найсильнішому" [33, 93]. Тут ми можемо вже побачити зарозки Гоббсового „homo homini lupus est” та „волі до влади” Ніцше.
Завдяки розростанню територіального і культурного простору Еллади, колишня одноосібність і незалежність поліса розмивалася; приходив новий досвід співставлення та обміну традиціями, звичаями, законами й усвідомлення протиріччя між ними як розуміння того, що усталена цінність за інших обставин втрачає свої переваги та властивості. Протистояння між демосом та аристократією призводило до поглиблення кризи у традиційному уявленні про переваги арістоса. Зростаючі можливості досягнення влади та збільшення впливу з боку демосу руйнували думку про те, що доблесть, мужність, політичні переваги і властивості є вродженим надбанням. Актуалізація цих моментів, стала не менш важливою думкою софістичного філософування. Руйнуючи стару соціальну структуру, софісти відкривали шляхи всебічного взаємопроникнення різним прошаркам суспільства. Але поряд з цим, це був момент дестабілізації суспільства, утворення ідеологій, які часто-густо призводили до теоретичного обґрунтування імморалізму.
Поделиться232007-12-20 18:36:09
Кіренська та кінічна етично-філософські традиції. Успадковуючи ідеї софістів стосовно антропологічного непокоєння, Арістіпп Кіренський в якості визначних станів людської душі визнавав біль та насолоду. Насолода є бажаною, а біль – відразливим. Насолода, в якості кінцевого блага, вбачалася у тілесному задоволенні. Здатність уникати прагнення до тілесного задоволення кіренаїки вважали збоченням. Насолода постає як абсолютне благо, незважаючи на шляхи його досягнення. Навіть коли вчинок є ганебним – насолода від цього не потерпає й аж ніяк не принижується.
В етиці кіренаїків тілесні насолоди переважають душевні, а тілесні муки завдають більше страждання, аніж докори сумління. Відчуття є єдиним мірилом істини, проте окремі послідовники Арістіппа утворили кілька різновидів гедонізму. Так, Гегесія Олександрійського, прозвали Вчителем Смерті за проповідь масового самогубства. Визначаючи два граничних стани людини, він стверджував, що насолода, у будь-якому випадку, супроводжується незадоволенням, а чистого задоволення взагалі не існує. Тож, життя перетворюється на низку страждань, розчарувань та журби. Життя, на його думку, варте лише того, щоб жити без страждання, безболісно. Але біль і насолода - пов'язані між собою. Гегесіанці обстоювали відсутність дружби, вдячності, благочинства, вважаючи, що нібито за цими поняттями прихований потяг до задоволення власних потреб та користі. Саме життя, таким чином, є цінним лише для людини нерозумної, а для мудрої – байдужим.
Поделиться242007-12-20 18:36:26
Звичайно, сам по собі принцип, за яким відчуття та бажання насолоди визначають будь-яке оцінювання, не може бути визнаний хибним чи відверто нігілістичним. Але ситуація дедалі з'ясовується, коли ми поставимо питання про характер насолоди та засоби досягнення її як кінцевої мети. Гедоністична традиція кіренаїків, особливо у своїх похідних виявах, яскраво засвідчила атеїзм, заперечення моральних норм, граничний песимізм і пропаганду самогубства.
А от філософські домагання кініків вже сповна виправдовують ті характеристики, якими їх наділяють. Перш за все, це – переоцінка цінностей у сфері моралі та громадянського права. Цю справу започаткував учень Сократа – Антісфен, а продовжив чи не найяскравіший представник "собачої філософії" – Діоген Синопський.
Поделиться252007-12-20 18:36:42
Кінічна практика аскези передбачала максимальне звільнення від людських потреб. Спосіб життя, за яким усувалася не тільки розкіш, але й предмети повсякденного використання, яскраво проступав у зовнішньому вигляді кініка. Його спосіб життя поширювався через систему виховання, яка полягала в усуненні всіляких забаганок й презирстві до багатства.
Кініки нарочито сповідували бідність, а їхня етика була покликана позбутися сорому за такий спосіб існування. Крім того, вважалося, що неосвіченість, невихованість та нехтування культурними нормами не можуть викликати почуття сорому. За подібними приписами крилася свобода вільної дії, що балансувала на межі непристойності й повинна була викривати штучність та неприродність грецького етосу. Тому й характерною рисою кініків було презирство до людей. У ньому зникала повага, толерантність, скромність і стид. Звідси, поведінка кініків набувала відвертого цинізму, що може розцінюватися як декадансне ставлення до людської культури й правил моралі. Вершиною такої поведінки стала незалежність, самодостатність та самовдоволеність.
Поделиться262007-12-20 18:36:55
Дещо відмінний поштовх до декадансу виробився в епікуреїзмі, особливо стосовно проблеми смерті. Уся діяльність школи Саду базувалася на побудові антитези попередній філософії й тому світогляду, який би претендував на пояснення світу і людини у ньому. Окрім традиційних ідеалістичних побудов грецької класики, а також усіляких агностичних течій, епікуреїзм виживав з арени світоглядних змагань містичні, астрологічні та магічні вчення. Сам Епікур поширював думку про те, що він був самоуком й, наразі, презирливо характеризував будь-який філософський дискурс.
В епікуреїзмі проголошувалося, що дійсність придатна для людського осмислення і в ній є місце для щастя людини. Під щастям розумілося витіснення страждання й тривоги, а для досягнення цього щастя людині потрібна лише вона сама. Звідси й філософія у Епікура постає як діяльність, покликана дати людині щастя.
Поделиться272007-12-20 18:37:06
Тлумачення Епікуром природи людської душі також носить матеріалістичну основу. Душа постає, як і вся фізична реальність, у вигляді сукупності атомів. На тлі загального механістичного пояснення природи випливає розпад, руйнація, а отже й смерть душі. Якщо матеріальне – це сутність людини, то повнота його реалізації повинна визнаватись благом, яке постає у насолоді. Стан спокою стає епікурейською межею щастя. Найбільшим задоволенням є відсутність тілесного страждання або незворушність душі – атараксія. На заваді досягнення щастя людини стоять гадки, що непокоять і турбують її весь час. Ці гадки породжуються жахом людини.
Найбільшими джерелами страху людини Епікур вважає природні явища, богів і феномен смерті. Перше долається матеріальною єдністю світу. Боги, на думку Епікура, існують у міжсвітових просторах і є блаженними. Вони не переймаються долею людей, ні про що не турбуються й нічого не роблять. Стосовно ж смерті, то вона просто піддається запереченню та відходу до внутрішнього світу людини: "Звикай думати, що смерть для нас - ніщо, адже все і добре і зле полягає у відчутті, а смерть є відсутність відчуттів" або, "найстрашніше зло, смерть, – провадить Епікур, – не має до нас ніякого відношення; коли ми є, то смерті ще нема, а коли смерть приходить, то нас вже немає" [11, 402-403]. Цією перебільшеною спробою утвердити життя Епікур знімає проблему смерті, тобто значення смерті для життя людини.
Поделиться282007-12-20 18:37:21
Смерть, за Епікуром, не забирає нічого від життя, окрім, і це важливо, самого життя. А що, коли наша оцінка смерті балансує між її сприйняттям та зневагою? Якщо епікуреїзм дозволяє останній підхід до смерті, то його можна вважати епікурейським декадансом.
Століття історії людства, які носять назву середнього віку, досить довго в європейській історіографії пов'язувалися з духовним занепадом та варварськими страхіттями. Негативне ставлення до цього періоду вперше висловили гуманісти Відродження, вбачаючи в ньому здичавіння Європи та епоху зіпсованої латини. Подібною була оцінка Середньовіччя й у добу Просвітництва, а саме – як час церковних забобонів, релігійного фанатизму та утисків вільнодумства. Хоча вияви історичного нігілізму цих епох подекуди цілком влучно відображали певні моменти середньовічної культури, подібні оцінки переслідували якісь конкретні цілі, не беручи до уваги самобутність й специфіку "темних віків".
Поделиться292007-12-20 18:37:31
У межах середньовіччя ми можемо говорити про нову релігійну формацію – християнство, яка з II століття набуває статусу загальноприйнятої й панівної. У відповідності з новим простором цінностей християнства, головною чеснотою людини є самозречення, здатність взяти на себе тяжкий хрест неправедності світу. Саме людина може брати на себе такі повноваження. Для елліністичної людини, з її прагненням до самодостатності й індивідуалізму, притаманне прагнення до самозосередженості. Проте реальністю, яка б перевершувала космос, антична людина ніколи не була. У біблійному ж посланні людина постає як істота, що має особливе положення у космосі: "І сказав Бог: "Створімо людину за образом Нашим, за подобою Нашою, і хай панують над морською рибою, і над птаством небесним, і над худобою, і над усією землею, і над усім плазуючим, що плазує по землі" [Буття, 1:26].
Поделиться302007-12-20 18:38:27
Леди, я согнал лимит на сообщения. Все готово к воплощению в жизнь ваших идей.